كورسات اون لاين لتعلم الرسم من البيت



في المقال دا هنتكلم عن كيفية تعلم الرسم وحاجات محتاجين نعرفها قبل ما نبدا فى تعلم الرسم وعن ازاي نتعلم الرسم بنفسنا من البيت من خلال ورش تعليم الرسم اونلاين وهنتكلم كمان عن مشكله بتواجه كتير من المبتدئين فى تعلم الرسم وهي انهم بيعرفوا ينقلوا لكن مابيعرفوش يرسموا من خيالهم.


4 مبادئ محتاج تعرفهم قبل ما تبدا فى تعلم الرسم

تعلم الرسم سهل جدا بس محتاج وقت ومداومة في التدريب وان يكون عندك استعداد ورغبة قوية انك تتعلم عشان تقدر تستمر.
لازم تكون عارف انك مش بين يوم وليله هتقدر تتعلم الرسم و تكون رسام ،. طبيعي جدا هتحتاج وقت وهتغلط كتير عشان تقدر توصل على الاقل لمستوى مرضي لنفسك مش للناس فانصيحة ركز على مستواك.
كمان لازم تكون عارف انك هتواجه تريقة وانتقادات كتير من اصحابك ومن الناس ودا طبيعي لانك لسة مبتدىء ورسمك لسه بسيط المهم انك ماتستسلمش لكلامهم ولا تحبط في نفسك.
اخر واهم حاجه بقى هتسمع كتير جملة " الرسم مش مفيد ولا بيضيف حاجه للانسان " الجملة دي غلط جدا لان الرسم بيساعد الشخص نفسيا على انه يتخلص من سلبياته ويخرج اللى جواه بشكل مختلف وراقي ، كمان فيه مجالات شغل كتييييييير جدا للرسامين وكلها بمرتبات ومبالغ كويسه جدا ودا فى مختلف وانواع مجالات الرسم.



ازاى تتعلم الرسم بنفسك + كورسات تعلم الرسم اونلاين ؟






اول حاجه كمبتدئ في الرسم هتحتاج تتعرف على أدوات الرسم وايه الادوات اللى هتحتاجها فى بداية.
أدوات الرسم:


1- اسكتش كانسون او فبريانو
2- اقلام رصاص ماركه فابر كاستل درجات hb ,h2,h6,b2,b6
3- استيكه فابر كاستل عادية
4- قلم تحبير 0.5 او 0.8
5- علبة الوان خشب فابر كاستل (حسب الرغبة)






ثانيا: هتحتاج فى البدايه لو مابتعرفش ترسم خالص انك تدرب ايدك في الاول على الرسم واستخدام الادوات.






ممكن تبدأ بانك تتعلم رسم كارتون ودا ممكن عن طريق رسمه او رسمتين في اليوم وفي الحاله دي الكورس دا ممكن ياخد معاكم اسبوع او 10 ايام هيفيدكم جدا كخطوة اولى والكورس دا بعد ما تخلصه هتكون ايدك اتدربت على رسم الدوائر والاشكال الهندسية بالايد بتناسق الى حد كبير والتلوين ومسك القلم الرصاص بشكل صح وطريقه استخدام بعض الادوات.



كورسات تعليم الرسم للاطفال اون لاين للمبتدئين اضغط هنا


ثالثا: تعليم رسم البورترية

دي مجموعة كورسات لرسامين مختلفين بيشرحوا بالتفصيل وانا شخصيا اتعلمت وبتعلم منهم اختار حد منهم وتابع معاه او ممكن تتابعوا الكل زي ما انا بعمل او ابحثوا عن غيرهم عادي جدا المهم تبدا تتعلم رسم.

1- كورس تعلم رسم العين مجانا إضغط هنا

2- كورس تعليم رسم اجزاء الوجه بالرصاص اضغط هنا

3- كورس تعلم التظليل ورسم الملامح - إضغط هنا

4- اسلام اسامه تعليم الرسم من الصفر (تعليم بورتريه) - إضغط هنا

واخيراً:

رسم البورتريه مش هو نوع الرسم الوحيد ممكن متلاقيش نفسك فى رسم الكارتون او الاشخاص فيه غيرهم كتير الانمي والدولينج والطبيعه الصامتة والفن التشكيلي ...الخ

دور على النوع اللى بتحبه واتعلمه ابحث على اليوتيوب او جوجل هيوصلك بأفضل الناس اللى بيرسموا وازاي تتعلموا من البدايه متكسلش انت بس وابدا اتعلم رسم ومتنساش تبعتلنا رسوماتك لما تبدا ترسم.










افضل كورسات اونلاين لتعلم الرسم






1- The Ultimate Drawing Course


واحدا من افضل الكورسات الاجنبية التي يمكنك من خلالها تعلم الرسم بداية من الصفر حتى الوصول الى مرحلة الاحتراف،
فهو يتميز بطريقته السهلة في التعليم وتلقين المعلومة، وبالتالي احرص على تطبيق كل خطوة بشكل عملى،
وتكرار سماع النصائح والتعليمات الموجودة في الفيديو، حتى تصل الى مرحلة الاحتراف.


2- Somaya Art

واحدة من اشهر قنوات اليوتيبو العربية، فهي قناة سمية الشهري، فتاة تجيد الرسم بشكل احترافي، وتسعى الى تقديم كورس كامل مجاني عبر قناتها على اليوتيوب لتعلم الرسم بكافة تفاصيله التي تجعل منك شخص محترف في كافة فروع الرسم.



وايضا الرسم الديجتال.

3- shazlyart

إحدى القنوات المهتمة بتعلم الرسم للمبتدئين، خاصة رسم الكاريكاتير، فيقدم سلسلة من الفيديوهات عبر قناة اليوتيوب لتعلم فن الكاريكاتير خطوة بخطوة، وبشكل مجاني تماما.



4- مصطفى سعدى

من ابرز الشخصيات التي تقدم محتوى كورس كامل على اليوتيوب لتعلم الرسم بالرصاص،حيث يقدم اكثر من 20 مقطع فيديو على قناته الخاصة على يوتيوب يعلم من خلالها كافة فنون الرسم ومهاراته،التي تعلمك بداية من الصفر حتى تصبح فناناً احترافياً تتمكن من الرسم بدقة وبدون أخطاء، ولكن عليك الحرص على تنمية مهاراتك باستمرار، والتطبيق العملي على كل خطوة.


















رابط التحميل المباشر

لمناقشة الكتاب : جروب أطلب كتابك
لتحميل المزيد من الكتب ، او اطلب كتاب : موقع اطلب كتابك

كمثقف انشر الكتب بين اصدقائك على

الفيسبوك تويترجوجل بلس
تنويه : اذا وجدت رابط لا يعمل ، كتاب له حقوق ملكية ، او اردت نشر كتاب او مقال خاص بك على الموقع : راسلنا عن طريق رسائل صفحة أطلب كتابك

عن الموقع

الموقع تابع لجروب اطلب كتابك ، نرجو منك متابعتة على فيسبوك

التعليقات
0 التعليقات